Pædagogik i Daginstitutionen Hellebælle

Når barnet/børnene leger

Er vi i Hellebælle opmærksomme på, at vi skal være nærværende og til stede. Vi sikrer, at der er gode fysiske rammer til legen og at vores legezoner, legetøj, rekvisitter mm er tilgængelige. Vi følger børnenes initiativer og fantasi samt understøtter det, de gør, og det de synes er sjovt. Vi observerer legene for at få forståelse for barnets hensigter og intentioner. Vi guider, understøtter, sætter ord på, leger med, og vi tager voksenstyring ved behov. Vi anerkender børnene – deres væren, deres ideer og perspektiver. Vi er optaget af, at alle børn skal opleve sig betydningsfulde i fællesskabet, opleve succes og have ansvar.

I planlagte vokseninitierede aktiviteter

Er vi i Hellebælle opmærksomme på at igangsætte nogle spændende og sjove aktiviteter, der stimulerer børnenes udvikling og læring. Vi lytter til børnenes ideer, og vi forsøger at bringe deres perspektiver i spil. Vi guider, understøtter, tilpasser og sætter ord på. Vi skaber forudsigelighed og tydelige rammer. Vi er optaget af, at alle børn skal opleve sig betydningsfulde i fællesskabet, opleve succes og have ansvar. Vi anerkender børnene – deres væren, deres ideer og perspektiver. Vi lytter/kigger efter tegn fra børnene, der indikerer, om de gerne vil aktiviteten igen og lignende.

I spontane aktiviteter

De spontane aktiviteter er drevet af den skønneste begejstring – det smitter. Vi følger børnene, i det de gør – bare fordi det er sjovt. Vi følger deres spor og initiativer, lader os styre med, og vi fordyber os i deres ideer. F.eks. hvis barnet har fundet en regnorm…  Vi viser begejstring sammen og udforsker aktiviteten i det tempo, der passer med børnene. Vi anerkender børnene – deres væren, deres ideer og perspektiver. Vi tager barnets virkelyst og fantasi alvorligt. Vi er optaget af, at alle børn skal opleve sig betydningsfulde i fællesskabet, opleve succes og have ansvar.

I dagligdagsrutiner eksempelvis oprydning, tøj af/på i garderoben, bleskift/toilet og så videre

I Hellebælle vil vi gerne give plads til, at børnene gør hverdagsrutinerne i deres tempi. Vi er nærværende og tilstede. Vi guider, støtter, sætter ord på, og vi giver børnene feedback. Vi tager ansvar for vores overordnede struktur og rammer. Vi inddrager børnene i hverdagsrutinerne, og vi indtænker det legene element; nu tager vi tid på, hvor lang tid det tager at få skoen på… eller vi rimer sammen i garderoben, mens vi får jakken af, barnet kravler selv op og ned fra puslebordet, barnet hjælper med at tørre borde af osv. Vi giver knus og kram, og vi har positive forventninger til barnet. Vi er optaget af, at alle børn skal opleve sig betydningsfulde, opleve succes og have ansvar.

I Daginstitutionen Hellebælle er vi blandt andet optaget af

• ICDP
  • Marte Meo
  • Fri for mobberi
  • Naturen og den grønne tænkning
  • Den styrkede pædagogiske læreplan

Trivselsevalueringer

Vi arbejder med opsporingsmodellen; Hjernen & Hjertet. Systemet, hvor vi som pædagogisk personale gennem faglig sparring - sammen skal trivselsevaluere alle børn i Hellebælle. Vi skal trivselsevaluere alle børn i alderen 0-2 år 2 gange årligt. børn i alderen 3-5 år skal trivsels evalueres 1 gang årligt.  Trivselsevalueringerne i opsporingsmodellen er med til at sikre, at vi kan arbejde systematisk med alle børns trivsel. Ved hjælp af trivselsevalueringerne kan vi bedre finde frem til, om vi oplever, at et barn er i trivsel, har brug for ekstra opmærksomhed eller om der er grund til bekymring. Hvis vores trivselsevaluering positionerer et barn i ’ekstra opmærksomhed’ eller i ’bekymring’ vil jeres primærpædagog fortælle det til jer, inden I får trivselsevalueringen tilsendt. Vi vil ligeledes invitere jer til et dialog øde. Dialogmødet skal sikre, at vi sammen får set på det, der fungerer og det, der bekymrer. Vi vil på dialogmødet sammen undersøge relevante handlinger og lægge en plan for, hvordan barnet kommer tilbage i trivsel. Vi kan evt. også invitere andre tværfaglige samarbejdspartnere med.

Sprogvurderinger

Vi skal sprogvurdere alle børn i Hellebælle. Sprogvurderingen afvikles indenfor barnets første måneder i børnehavedelen. Systemet som vi bruger, er ligeledes; Hjernen & Hjertet. Viser sprogtesten at der er brug for; fokuseret eller særlig indsats, igangsættes forskellige sprogstimulerende indsatser. Det kan f.eks. være:

• I samarbejde med jer forældre, at øve forskellige fokus punkter, f.eks. rim og remser, at sætte ord på handlinger, tale tydeligt, gentage sætninger, daglig højtlæsning eller sang ol.
  • Barnet deltager måske i vores sproggruppe 1 gang om ugen
  • Vi igangsætter måske et forløb med talepædagogen