Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fysiske rammer, læringsrum, plads til fordybelse og udeliv

Indretning og muligheder

Vi har teoretisk viden omkring indretningens betydning for trivsel og læring, og vi er meget bevidste om husets indretning generelt. Huset er indrettet med legezoner inde i huset, så vi tilgodeser børnenes behov bedst muligt. Huset er indrettet med b.la. mange legetæpper, der afgrænser bestemte legeområde, så børnene kan få mulighed for skøn fordybelse uden for mange forstyrrelser. Der er udvalgt spændende legetøj til alle legezoner.

Vi har et stort område til fysisk udfoldelse. Her kan børnene b.la. tumle på en kæmpe madras, springe ned fra bord, lave balancebaner, snurre i tummelumsen, hoppe, krybe, kravle osv.  Rummet er fleksibelt, så det også kan tilgodese behov for ro og fordybelse.

Vi har udstillede udstoppede dyr, der er sofaområder med fokus på mangfoldighed og masser af bøger.

Vi har et sanserum til ro og velvære. Her er dunkel belysning, lysbord, boblerør, sansestol, spejlkugler, sanserør med glimmer ol.

Vi har forskelligt pædagogisk legetøj og mange aktivitetsmuligheder.

Vi er opmærksomme på støjniveauet i Hellebælle. Vi guider og vejleder børnene til lege og aktiviteter, der passer til mulighederne i vores hus.

Vi har prioriteret, at der er lysdæmpningsregulering i hele vores hus, så vi kan vælge meget lys eller mindre lys - igen for at imødekomme børnenes behov for et dejligt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, der matcher børnenes lege og aktiviteter.

Det æstetiske børnemiljø

Vi er optaget af indretning og udsmykning – det kreative som børnene selv laver og den lærerige udsmykning med f.eks. tal og bogstaver. Vi tror på, at børn udvikles og stimuleres positivt i flotte, æstetiske og lærerige børnemiljøer. Vi kan dog udfordres i vores lidt slidte hus, men vi forsøger på bedste vis – og ofte med børnenes hjælp, at dekorere og udstille de spændende kreationer, som børnene laver. 

Naturen, biodiversitet, bæredygtighed og den grønne tænkning

Børnene i Daginstitutionen Hellebælle lærer, at naturen er skøn og at vi har den lige her, uden for, hver dag, hvis vi alle passer godt på den - Børnene i Daginstitutionen Hellebælle lærer, at passe godt på vores natur og at passe på nærmiljøet omkring os.

Vi  i flere år arbejdet målrettet med at implementere naturen i vores helt almindelige pædagogiske praksis. Vi har uddannet 2 naturagenter, som har været inspiratorer for alle i Hellebælle, på alle mulige forskellige naturaktiviteter. Alle ansatte i vores institution arbejder i dag målrettet og naturligt med naturen, som en helt almindelig del af den pædagogiske aktivitet i dagligdagen. Vi har rigtig mange rekvisitter til naturaktiviteter med børnene. Vi har b.la. terrarier – store og små lupper, snitteknive, bolde, tov, insektdug, plantedug, mange udstoppede dyr, affaldstænger osv. Vi har masser af bøger om naturen. Vi har let adgang til naturinfo via iPads. Vores legeplads er indrettet med legezoner hvor materialerne og områderne er skov, græs, bakke, jord, buske, højbede, kvasthegn, sol og skyggepladser, Rubina legeredskaber, plantekrukker, malede træstubbe osv. Vi arbejder med affaldssortering både ude og inde, affaldsindsamling mm. Et fokus som er for alle vores børn i alderen 0-6 år. Vi har stor fokus på vores sommerfugle, vi har b.la. blomster og buske der fordrer det gode sommerfugleliv i hele institutionen. Vi har masser af lege og aktiviteter omkring kryb og kravl, insekthotel, vildnæs-områder til det fri dyreliv osv. Vi har ture ud af huset med stor fokus på dyreliv, blomster, buske/krat områder osv.

Det grønne flag

Vi har det grønne flag, som er Friluftrådets anerkendelse til institutioner med meget stor fokus på natur.  Det Grønne Spirer Flag er en synlig anerkendelse af de institutioner, hvor børn og voksne er lidt tættere på naturen omkring os. Vi har de sidste 6 år haft sølvmærke i økologi – Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke.