Forældresamarbejde, tillid, åbenhed

Samarbejde med forældre

Som en del af arbejdet med den pædagogiske læreplan skal dagtilbuddet have fokus på, hvordan dagtilbud og forældre kan samarbejde om barnets og børnegruppens trivsel og læring på tværs af dagtilbud og hjem.

Dagtilbuddets samarbejde med forældrene om børns læring skal ske via det forældresamarbejde, som allerede finder sted i dagtilbuddet.

Dagtilbuddet skal sammen med forældrene afstemme gensidige forventninger til hinanden i forhold til både det individuelle forældresamarbejde og det mere generelle forældresamarbejde i dagtilbuddet. Det daglige forældresamarbejde i dagtilbud vil skulle bygge på et til­lidsfuldt og konstruktivt samarbejde om børnenes trivsel og læring.

Vi afstemmer gensidige forventninger til hinanden ift. både det individuelle forældresamarbejde og det mere generelle samarbejde.

Vi anvender de forskellige fora, hvor forældrene kommer i Hellebælle til at sætte børns trivsel, læring, udvikling og dannelse på dagsordenen.

I Daginstitutionen Hellebælle samarbejder vi blandt andet i disse fora

• Daglig dialog i hente/bringe situationer
  • Samtaler: opstartssamtaler, opfølgningssamtaler, dialogmøder, skoleparathedssamtaler og andre samtaler
  • Temaaftner om f.eks. børns sprogudvikling, konflikthåndtering ol.
  • Institutionsbestyrelsesmøder
  • Aktivitetsudvalget